Friday 13 January 2012

BERMULALAH PELAYARAN KITA...! PART 1

Tak kenal maka tak cinta.Oleh itu, sebelum kita kita pergi secara mendalam lagi tentang forex, elok rasanya saya huraikan sedikit sebanyak terma-terma ataupun boleh dikatakan kata nama khas dalam bidang Forex ini. Bagi saya, amat penting untuk kita tahu dan famahi segala terma-terma ini agar senang kita memahami Forex.dan untuk memudahkan pemahaman, saya akan permudahkan lagi maksudnya ( no ayat- ayat stended).Pendek kata saya gunakan ayat sendiri tapi memberikan takrifan terma yang sama.

Antara terma yang saya nak huraikan;

PLATFORM.
tempat dimana kita nak buat segala urusan jual beli matawang. Urusan dilakukan dalam USD ataupun EUR.Platform Metatrader 4 (MT4) adalah yang paling popular dan kebanyakan broker akan menawarkan platform ini secara percuma.Platform ini boleh di downloadkan untuk pengunaan di komputer taupun handphone anda.

FUND.
Bila dh ada platform, kenelah ada duit untuk trading,kan?Setakat ni, belum ada lagi broker yang menawarkn trading menggunakan Ringgit Malaysia.(kalo ado, sila bagi pencerahan ek).So,USD dan EUR adalah pilihan yang ado.Fund disini bermaksud duit yang kita nak gunakan untuk trading.Leh deposit melalui bank ke?boleh gak ataupun melalui IB.

IB ataupun INTERNET BROKER.
Senang cerita dia ni orang tengah yang dilantik oleh broker untuk segala urusan pelanggan mereka seperti deposit dana,keluarkan untung dan sebagainya.

LEVERAGE.
leverage ni macam pinjaman lah senang cerita.untuk sesuatu trade,kita memerlukan USD100,000 untuk satu lot size.Mana nak carik duit banyak tu kan?So broker comes out with rule of leverage.Mereka bagi kita pinjam dulu dengan kiraaan tertentu.So,boleh lah kita trade walaupun takde duit sampai USD100,000k.Varian leverage ini ada pelbagai,selalunya broker offfer start dari 1;100 hinggalah 1:500. Ada gak yang offer sampai 1:1000 macam InstaForex kalo saya tak silap.

BUY
Senang cerita beli, bila ada peluang.Ada gak yang memaksudkn buy dengan LONG.Jangan keliru ek.

SELL.
Jual ler,apa lagi.yanh best pasal Forex ni kita leh ambil peluang sama ada nak jual atau beli, dua -dua leh untung.Ada gak yang memberikan maksud jual ni SHORT.

MARGIN CALL
Nama pendek dia MC.Bermaksud kitanya modal dh nak abis.Selalu terjadi kalau kita trade tak ikut MONEY MANAGEMENT.ape tu Money Management.?Akan saya terangkan di post post akan datang.Takat ni saya bagi maksud terma je dulu ek.

TAKE PROFIT
Senang cerita berapa banyak untung yang kita mahu.Ada gak yang panggil mende ni Green Profit.Sebabnya mat saleh ni Dolar dioaorang panggil Green Back.So bila untung ni,dapat duit la (Dollar).Agaknya gitu kot.

LOSSES
Terbalik dari maksud diatas, atau senang kata rugi.Selalu terjadi kalau trading strategy tak menjadi.Bila banyak Losses ni lah yang akan menjurus kepada Margin Call.

STOP LOSS
Semasa membuat trade, sama ada jual atau beli, kita mesti ada had di mana berapa banyak kita sanggup rugi jika stratey kita tak menjadi.Ini di namakan Stop Loss.

pergh...banyak kan terma nak kita kene tau.Yelah,kenelah bagi paham dulu kan supaya senang...ada lagi yang saya nk huraikan,jumpa di PART II ek..
Mungkin selepas baca semua term ni, ada yang pikir, layak ke aku nk involvekan diri dalam Forex ni...?
Ini jawapannya...
Anyway,Jumpa lagi!!

1 comment:

  1. scalper memang seorang trader yang anti news yang berbeda dengan trader yang melakukan trading dengan sistem day trading. saya juga kadang melakukan trading dengan sistem scalping di broker octafx dan saya rasa hal ini sangat bermanfaat untuk saya dimana dengan spread floating minimum 0.2 pip membantu saya untuk bisa trading dengan lebih nyaman

    ReplyDelete