Sunday 1 January 2012

Usaha tangga kejayaan, Rezeki tak akan datang bergolek!!

Assalamualikum readers! Salam tahun baru kepada semua. Semoga permulaan tahun 2012 ini menjadi satu permulaan yang bagus dan profitable hendaknya.Insya Allah.

Back to our topic, usaha tangga kejayaan, dan sememangnya rezeki tu takkan datang bergolek. Even traders pun kene usaha untuk berjaya. 

Di dalam post saya yang terdahulu, (klik sini kalo nak baca jap)saya membincangkan adakah anda layak atau tidak untuk menjadi trader. Post kali ini akan saya huraikan Trader yang jenis macam mana yang sesuai dengan diri anda. Adakah anda ini seorang yang suka membuat analisa, atau pun sekadar seorang trader yang suka membaca berita- berita yang akan memeberikan kesan kepada pergerakan matawang. Mari saya huraikan.

Anda sudah download ke platform?ape tu platform?ada saya cerita kat sini.

Secara asasnya, teknik trader boleh bahagikan kepada dua jenis, iaitu jenis yang suka menganalisa dan jenis yang suka membaca. Dalam bahasa standardnya adalah Technical Analysist dan Fundamental.

Technical Analysis type. Senang cerita trader jenis ni dia suka mengadap komputer untuk dia kaji pergerakan matawang tu (melalui platform) dan cuba untuk predict pergerakan matawang tersebut. banyak cara dan indicator digunakan untuk membuat prediction mereka.

Fundamental type .yang ni pulak jenis trader yang bijak membaca kalender.trader jenis ni akan tunggu bila masanya akan keluar berita-berita hangat, contohnya S& P 500 dan akan membuat trade selepas berita tersebut keluar. Bukan sahaj berita mengenai matawang, berita-berita besar turut memberikan impak kepada pergerakan matawang. Anda mesti ingat dengan kejadian Tsunami di Jepun?Kejadian yang melibatkan meletupnya loji nuklear di Jepun?ramai yang kaya raya saya rasa pada masa tu...!

Nah...! Senang je kan nak faham jenis- jenis trader yang ada. So, terpulanglah pada anda untuk pilih side mana. ( macam pilihanraya lak) hehe. Selamat membaca dan semoga bertemu di lain kali!!!

1 comment:

  1. Saya sekarang mengguankan dua konsep tersebut yaitu dengan menggunakan analisa teknikal dan fundamental ketika melakukan trading forex di broker octafx. untuk teknik analisa fundamental saya menerapkan sistem support dan resistan sedangkan untuk analisa fundamental sekarang saya menggunakan berita harian yang upto date di broker ini dan juga Kalender ekonomi fleksibel yang bisa disaring berdasarkan zona waktu, tanggal, kekuatan dampak peristiwa

    ReplyDelete